מקורות בעניין משיח מן המתים על פי הלכה למעשה.
1. תלמוד בבלי
סנהדרין צח, ב: רבי יהושע בן לוי אומר: "אם מן חיים הוא, כגון רבי יהודה הנשיא; ואם מן מתים הוא, כגון דניאל איש חמודות."
פירוש: הגמרא מעלה אפשרות שמשיח יכול להיות מהמתים, כמו דניאל.
2. מדרש רבה
בראשית רבה צח, ט:
על הפסוק "ויחי יעקב" נאמר ש"אף הוא חי" – יש מרבותינו שדורשים שמשיח יחיה מחדש, כמו יעקב.
3. רמב"ם
משנה תורה, הלכות מלכים ומלחמותיהם פרק יא, הלכה ד':
הרמב"ם אינו מזכיר במפורש את האפשרות שמשיח יבוא מן המתים, אלא מדבר על משיח כמלך חי שיבצע משימות מסוימות.
4. ספר הזוהר
זוהר חדש, כרך א' 37, ע"ב:
מופיעה אפשרות שמשיח יקום לתחייה כשליח לגאולה.
5. רד"ק
ישעיהו יא, א:
רד"ק מפרש שהפסוק "ויצא חוטר מגזע ישי" מדבר על דמות חדשה, אך לא שולל שמשיח יכול להיות מאדם שכבר נפטר.
6. רב האי גאון
יש מכתבי הגאונים (לא מופיע במקור תלמודי ברור, אלא באוספי גאונים) התייחסות לכך שהמשיח יכול להופיע מחדש לאחר תחיית המתים.
7. חב"ד - ספר התניא
בפרקים הקשורים לגאולה, ישנה התייחסות לרבי מלובביץ' כמשיח פוטנציאלי, גם לאחר פטירתו, בדומה לתפיסות שהמשיח יכול לקום מחדש.
---
סיכום ומסקנה
מבחינה מקורות תלמודיים ומדרשיים, האפשרות שמשיח יבוא מן המתים קיימת אך אינה נפוצה או חד משמעית.
הרמב"ם אינו מציין אפשרות זו, אך פרשנויות מאוחרות עוסקות באפשרות של תחיית המתים כחלק מתהליך הגאולה.
בתנועות חסידיות מודרניות כמו חב"ד, הרעיון זכה לתמיכה מסוימת.
המסקנה היא שהנושא פתוח לפרשנות. על אף שמקורות מסוימים מתייחסים לאפשרות זו, היא לא מהווה דעה רווחת או מחייבת בהלכה.
הרמב"ם ומשיח מן המתים
1. הרמב"ם על אי-ודאות בנוגע למשיח
הרמב"ם כותב בהלכות מלכים ומלחמותיהם פרק יב, הלכה ב:
"וכל אלו הדברים וכיוצא בהן לא יידע אדם איך יהיו עד שיהיו, שדברים סתומים הן אצל הנביאים. גם החכמים אין להם קבלה בדברים אלו, אלא לפי הכרע הפסוקים."
מכאן עולה שהרמב"ם אינו שולל את האפשרות של משיח מן המתים או כל תרחיש אחר הקשור לגאולה. הוא מדגיש שאין לנו ידיעה ברורה כיצד הדברים יתרחשו.
האם ניתן להסיק שהרמב"ם אינו שולל משיח מן המתים?
כן. מכיוון שהרמב"ם עצמו מציין שהדברים אינם ידועים בבירור, ניתן לטעון שאין הוא פוסל תרחישים כמו משיח מן המתים.
עם זאת, הרמב"ם מתאר את המשיח כמלך שיקום ויפעל בצורה פעילה: "יילחם מלחמות ה', ינצח ויבנה את בית המקדש" (הלכות מלכים, פרק יא). זה מרמז שהמשיח, לפי השקפתו, אמור להיות אדם חי בזמנו.
---
הרבי מליובאוויטש ומשיח מן המתים
1. גישת חסידות חב"ד
בתורת חב"ד ובפרט בכתביו של הרבי מלובביץ', יש דגש על כך שכל דור חייב להאמין שמשיח יכול להתגלות באותו הדור, ורבים בחסידות רואים ברבי עצמו מועמד למשיח, גם לאחר פטירתו.
2. מכתבי הרבי
הרבי התייחס לכך שאין פסילה הלכתית על משיח מן המתים.
באחד ממכתביו ציין שהדברים תלויים בקב"ה ובתהליך של גילוי הגאולה, ואין לנו וודאות איך זה יקרה.
3. גאולה ותחיית המתים
הרבי חזר והדגיש כי תחיית המתים היא חלק בלתי נפרד מהגאולה. על פי חלק מהשיחות, תחיית המתים יכולה לכלול דמויות משמעותיות כמו מלך המשיח.
4. ביטויים של חסידים לאחר פטירת הרבי
חלק מחסידי חב"ד ממשיכים לראות ברבי את המשיח המיועד שיחזור בעת תחיית המתים, בהתבסס על מקורות תלמודיים כמו דברי רבי יהושע בן לוי (סנהדרין צח, ב).
---
סיכום
הרמב"ם אינו שולל את האפשרות שמשיח יקום מן המתים, אך מתאר משיח כמלך חי בזמנו.
הרבי מליובאוויטש חיזק את האפשרות שהמשיח יכול להיות מי שכבר נפטר, בהתאם לתפיסות מסוימות בתורה ובחז"ל.
תורת חב"ד מציעה פרשנות שמדגישה שהמשיח יכול להתגלות גם לאחר פטירתו, כחלק מתהליך הגאולה הכולל תחיית המתים.
על שלושה דברים העולם קיים: דין, אמת, ושלום
1. האמת: "צדיקים במיתתם קרואים חיים"
בגמרא בברכות יח, א, נאמר: "יעקב אבינו לא מת". כאשר שואלים את הגמרא איך אפשר לומר כך, היא משיבה: "מה זרעו בחיים, אף הוא בחיים."
המשמעות היא שצדיקים ממשיכים להשפיע בעולם גם לאחר פטירתם, באמצעות מעשיהם וזרעם (תלמידיהם וממשיכי דרכם).
2. צדיק והדבקות באור אין סוף
בתורת חסידות, כמו בתניא פרק נ"א, מוסבר שהצדיק, בשל דבקותו באור אין סוף במהלך חייו, ממשיך לחיות גם לאחר פטירתו.
"עץ חיים היא למחזיקים בה" – הצדיקים מחוברים ל"עץ החיים", המייצג את החיבור הנצחי לאלוקות. חיבור זה לא פוסק אף לרגע, גם לאחר - הנראה לעין - עזיבתם את העולם הגשמי.
הדין: הצורך בקבורה
1. "תורה לא בשמים היא"
הדין מחייב קבורת המת, כולל צדיקים. כך נקבע בהלכה על פי שולחן ערוך, יורה דעה, סימן שס"ב.
אפילו משה רבנו, גדול הנביאים, נקבר על ידי הקב"ה בעצמו. הדבר מלמד על החובה לשמור את מצוות התורה בעולם המעשה למרות שהסוד מרמז על מציאות אמיתית אחרת.
2. מקור עניין הקבורה לפי המדרש
הריגת הבל וקבורתו
קין למד על הצורך בקבורה באמצעות ציפור שראתה אותו מנסה להסתיר את הריגת הבל. לפי המדרש, הוא ראה כיצד ציפור קוברת את חברתה המתה באדמה, וכך הבין שעליו לקבור את הבל.
חב"ד: שני צדדים של אמת ודין
1. הצד של הדין
אלו שאומרים שהרבי נפטר מתייחסים להיבט ההלכתי. על פי התורה שבכתב ושבעל פה, כל נפטר חייב בקבורה, כולל צדיקים.
2. הצד של האמת
אלו שטוענים שהרבי חי מתייחסים לאמת הפנימית של התורה, כפי שמבואר בחסידות חב"ד. צדיקים במיתתם קרואים חיים, והקשר הנצחי שלהם עם תלמידיהם וממשיכי דרכם נמשך ללא הפסקה.
שילוב האמת והדין: שלום
השלום הוא המיזוג בין שתי הבחינות: מצד אחד שמירת ההלכה, ומצד שני ההכרה במציאות הרוחנית הנצחית. ההכרה ברבי כמשיח חי היא ביטוי לכך שהשליחות להחזיר את העולם לקדושתו נמשכת, גם אם המציאות החיצונית נראית אחרת.
הלל הזקן: "ואהבת לרעך כמוך" על רגל אחת
1. הסיפור עם הגר והלל הזקן
בגמרא במסכת שבת לא, א מסופר על גר שבא לשמאי ואמר לו: "גיירני על מנת שתלמדני את כל התורה כולה כשאני עומד על רגל אחת." שמאי דחה אותו. הלל, לעומת זאת, קיבל אותו ואמר:
“מה ששנוא עליך, אל תעשה לחברך – זו היא כל התורה כולה, ואידך פירושה הוא, זיל גמור.”
הלל מלמד שהיסוד של התורה הוא אהבת ישראל וכבוד הדדי, וכל שאר המצוות נועדו לפרט את העיקרון הזה.
---
רבי עקיבא: "ואהבת לרעך כמוך"
2. תורת רבי עקיבא
בגמרא ירושלמי נדרים ט, ד ובבבלי שבת ל, א, נאמר שרבי עקיבא אמר:
“ואהבת לרעך כמוך – זה כלל גדול בתורה.”
רבי עקיבא רואה במצווה זו את היסוד המרכזי של התורה, שכן כל מערכת היחסים בין אדם לחברו מושתתת עליה.
3. תלמידי רבי עקיבא
בגמרא יבמות סב, ב מסופר על מותם של 24,000 תלמידי רבי עקיבא משום שלא נהגו כבוד זה בזה. אירוע זה מדגיש את החשיבות של אהבת ישראל וכבוד הדדי, אפילו בקרב תלמידי חכמים.
---
אחדות ישראל: שופטים ושוטרים
4. מינוי שופטים ויועצים
הציווי "שופטים ושוטרים תתן לך בכל שעריך" (דברים טז, יח) מדגיש את הצורך במנהיגות ראויה.
חז"ל מפרשים כי השופטים צריכים להיות אנשי חיל, יראי אלוקים, אנשי אמת ושונאי בצע (שמות יח, כא).
5. נבואת אחדות והגאולה
בנבואת ישעיהו א, כו נאמר: “ואשיבה שופטייך כבראשונה ויועצייך כבתחילה, אחרי כן יקרא לך עיר הצדק קריה נאמנה.”
רק עם מינוי שופטים כשרים והחזרת מערכת משפט צודקת נזכה להסרת היגון והאנחה ולהשראת שכינה.
---
אחדות שבעים הזקנים ומינוי מלך
6. שבעים הזקנים
בפרשת בהעלותך (במדבר יא, טז-כד) נאמר שמשה רבנו מינה שבעים זקנים, המסמלים את האחדות בין כל חלקי העם.
הרמב"ם בהלכות מלכים פרק א, הלכה ג כותב: "אין ממנים מלך אלא על פי בית דין של שבעים ואחד."
האחדות בין זקני ישראל והשופטים היא תנאי למלכות ראויה.
7. ביטול שנאת חינם
הגמרא ביומא ט, ב מלמדת כי חורבן בית המקדש השני וגלות ישראל נגרמו בשל שנאת חינם. אחדות ישראל, על ידי שיתוף פעולה בין מנהיגים ועם ישראל כולו, היא המפתח לביטול סיבת הגלות.
קבלת האחר למרות השוני
להלן עוד מקורות בנושא מאת הרב אלישע שליט"א
חבר יועצי הסנהדרין
ואכן, חשוב לנו לברוח מפירוד ומקרעים בתוככי קהל החרדים לדבר השם, שומרי הלכה, ולא לתת מקום לשנאת חינם לנהל את השיח. זאת ועוד, לשמוע את דעתם של אחרים ולהכריע לפי הלכה למעשה היום.
הרב סולובייצ'יק כמדומני בזקנותו כתב שיש מקום בהלכה לאמונה במשיח מן המתים.
בפירוש הרלב"ג שהמשיח ימשוך את כל האומות על ידי מופת תחיית המתים שיתחדש על ידו ויראה בקצות הארץ לכל האומות.
וכן עיין בדברים לד פסוק י
"אחד מבכירי ראשי הישיבות האמריקנים, הרב אהרן סולובייצ'יק, הביע את דעתו (בשורת מכתבים בשנים 1994–2000) כי בעוד שרמ"מ המנוח לא יכל להיות המשיח בשום אופן, ואמונה בכך היא מוקצה מחמת מיאוס, מקורות מסורתיים שתמכו בה לא אפשרו לקבוע כי היא מחוץ לגדרי היהדות. מאחר שכך, קבע שהמשיחיסטים אמנם טועים ומחזיקים באמונות הבל, אך לא היה די בכך כדי להחשיבם ככופרים שיש לנדותם.[60]"
"יעויין לר"י אברבנאל בספרו ישועות משיחו (העיון השני, פרק א, סוף ד"ה בביאור) שנראה מדבריו שיתכן שמלך המשיח יקום מן המתים ויגאל את ישראל. ע"ש. וע"ע באורך בשו"ת משנה הלכות חלק י"ז (סימן רנה)."
עכשיו באתר ישיבה: שנאת רשעים | הרב משה צוריאל זצ"ל | בית המדרש
עיקרי הדיון:
1. אהבת ישראל – מצוות "ואהבת לרעך כמוך" (ויקרא יט, יח) מחייבת לאהוב כל יהודי, פרט למקרים מסוימים כפי שמובא במקורות חז"ל ורמב"ם.
2. מצוות שנאה – חז"ל מתירים שנאה רק כאשר מדובר במי שעובר עבירה במזיד לאחר התראה, או עבירה מפורסמת שכל ישראל מודעים לה.
(חסר עניין דיוק שזה רק במקרה שהוא חברו בתורה ומצוות כפי שמובא בתניא פרק לב,
וכן חסר שאם יש מנהג ישראל שקהילות חלקו עליו אין מקום לשנוא זולתו היות והפרט הולך אחר רבו ומנהג עירו ואינו בגדר עובר על חוקי התורה במזיד,
ורק על דברים שכל ישראל מסכימים עליהם כגון גילוי עריות שפיחות דמים ועבודה זרה, באופן שאינו משתמע, אפשר כלל לומר שהוא עובר עבירה במזיד).
3. שנאה ואהבה במקביל – גם כאשר התורה מתירה שנאה כלפי רשע, עדיין מחויבים לסייע לו במצבי סכנה או מצוקה, שכן "התורה הקפידה על נפשות ישראל".
4. הבחנה בין יהודים לצדיקים – הדיון מבדיל בין מי שהוא "עמך" בתורה ומצוות לבין מי שאינו, בהקשר של חובות חברתיות כמו אונאה, צדקה, ותוכחה.
צריך לומר, שבכתבה זאת, לא עסקו בעניין שבמקום שה"שנאה" מבטא את עצמו על ידי נזק לישראל, היא אסור בתחלית, בכל אופן, ללא רשות מבית דין, שהרי אין אנו דנים בדיני נפשות בזמן הגלות וללא בית דין של שבעים. ואין יחידי רשאי לקבוע דין על דעת עצמו אלא במקרה של פיקוח נפש.
וכן בכל העניין של "שנאה שהיא לשם שמים" לצערנו הרב צריך להיות צדיק גמור ורחמן וחסיד גדול עם מוח שליט על הלב, ולדעת את עצמו ולבקר שוב ושוב את עצמו שמא השטן והסטרא אחרה אינם יונקים ממנו את השנאה הזאת מהקדושה לקליפה, שמה מתחבולות היצר היא, וחוטא ומחטיא בזאת השנאה השם ירחם.
לכן כדאי לו לאדם לדבוק באהבת חברו מתוך קיום מצות עשה של ואהבת לרעך כמוך, ולא לחשוב שהוא ראוי לשנוא לשם שמים כלל וכלל. עיין בפרק לב בספר המאמרים ספר התניא.
ברכה לאהבת ישראל
יהי רצון שנזכה כולנו לאהבת ישראל אמיתית, לאחדות הלבבות ולכבוד הדדי בין כל חלקי עמנו.
שנזכה לראות את שיבת ציון, כשכל ישראל יתאחדו תחת מלכות ה', ויתמנו עלינו שופטים צדיקים ויועצים נאמנים שיביאו דין אמת לעולם.
שתשרה שכינה עלינו ונזכה לגאולה השלמה במהרה בימינו, לבניית בית המקדש השלישי, לקיום כל מצוות התורה בשלמותן, ולהביא אורה לעולם.
אמן!
ומסיימים בברכת הגאולה
יהי רצון שנזכה במהרה לגאולה האמיתית והשלמה, שיבוא משיח צדקנו ויגאלנו גאולת עולמים, ונראה בעינינו איך כל העולם מתמלא באור ה', כמו שנאמר "ומלאה הארץ דעה את ה' כמים לים מכסים".
נזכה לקיים את כל המצוות בשלמותן:
בניית בית המקדש והקרבת הקורבנות.
קיום מצוות התלויות בארץ כמו שמיטה, יובל, ותרומות ומעשרות.
שמירת שבתות ומועדים מתוך קדושה וטהרה.
וכן קיום מצוות דזמן הזה כמו כיבוד הורים, צדקה, תלמוד תורה, וגמילות חסדים מתוך חיבור עמוק לעם ישראל ולצור ישראל.
יהי רצון שנזכה לראות את תחיית המתים, את התגשמות נבואת הנחמה, ואת כל נשמות ישראל מתקבצות בארצנו הקדושה, ונזכה כולנו לעבוד את ה' יחד מתוך שלום, אהבה ואחדות.
אמן ואמן!
Comments